Tuesday, November 15, 2011

Hutang negara bertambah? Di mana silapnya?

Laporan akhbar berbahasa Inggeris, The Star dalam ruangan Star Biz, hari Khamis 3 November 2011, hutang negara bertambah sejak negara bertukar tampuk kerusi Perdana Menteri. Hutang negara pada 2011 RM241,689 juta daripada RM187,445 juta pada 2007. Ini bermakna peningkatan sebanyak RM54,244 juta. Hutang jangka pendek pula pada 2011 ialah RM92,191 juta berbanding pada 2007, RM54,468 juta, peningkatan sebanyak RM37,723 juta. Bagaimana hutang negara boleh bertambah sebanyak ini? Angka ini bukanlah angka kecil yang harus dipandang sipi oleh kebanyakan orang. Orang ramai sehingga kini masih diperbodohkan pemerintah yang mengatakan bahawa negara kita akan terlindung daripada kemelesetan ekonomi dan krisis hutang. Tapi bolehkah kita berbuat demikian? Sedangkan Greece dan Italy yang dikenali antara negara Eropah yang maju juga mampu melutu merayu negara komunis yang suatu ketika dahulu dimusuhi untuk membantu mereka keluar daripada belenggu hutang.

Memetik kata-kata Menteri Kewangan Kedua dalam laporan tersebut, Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah, beliau berkata bahawa kita mempunyai penampan untuk mengimbangi hutang tersebut, jika tidak berlaku kemelesetan ekonomi dalam negara kita. Tapi bagaimana jika kemelesetan ekonomi berlaku? Bajet inisiatif yang diperkenalkan kerajaan sudah tentu tidak mampu menampung lagi hutang negara kita.

Laporan Bank Negara Malaysia pula mengatakan, rizab antarabangsa Bank Negara Malaysia pada 31 Disember 2010 berjumlah RM328.6 billion dan mampu untuk membiayai import tertangguh selama 8.5 bulan dan 4.1 kali hutang jangka pendek negara.
laporan ini berdasarkan sumber Bank Negara Malaysia dan diakui sah. Rizab negara kita hanya mampu membiayai 4.1 kali hutang jangka pendek, bukannya hutang negara yang sebenar seperti yang saya berikan diatas. Jadi dimana kedudukan kewangan negara kita yang sebenar?

No comments:

Post a Comment